[fpc-devel] Warning for sqldb and fpc 2.1.1 users

Michael Van Canneyt michael at freepascal.org
Sun Apr 2 10:55:57 CEST 2006

Hoi,

Ik heb master-detail relaties geimplementeerd voor sqldb.
Het meeste zit in db.pp; Ik heb 't getest met interbase,
en dat werkt correct, schijnbaar.

Als je wat tests zou kunnen doen zou ik dat appreciƫren ;-)

'T werkt als volgt: als een parameter niet 'bound' is, en
de datasource is ingesteld, wordt de waarde gezocht in de
datasource's dataset.

De datalink die gebruikt wordt is TMasterParamsDataLink,
zie datasource.ini. Descendent van TMasterDataLink
(die in Delphi ook bestaat)

De enige methode waar ik zo'n beetje m'n twijfels over heb is

Procedure TMasterParamsDataLink.RefreshParamNames;

Daar wordt de 'TMasterDatalink.FieldNames' property gezet vanuit
de parameters. Als de dataset beschikbaar is, wordt nagekeken welke
parameters effectief als veld beschikbaar zijn. Als ie niet
beschikbaar is, worden alle parameters genomen.

Dat is problematisch op 2 manieren:
1. Als dataset niet beschikbaar is, worden er parameters
   toegevoegd die misschien niet bestaan als veld.
2. Ook 'bound' parameters (parameters met een vaste waarde)
   worden opgenomen in de lijst.

Waarvoor dient die 'FieldNames':  de MasterDataLink zal alleen
de velden die daarin staan nagaan op veranderingen.

Als je daar ideeƫn rond hebt, laat maar weten.

Michael.